Comment créer une startup réussie dans la mobilité et les transports ?

Ci-dessous quelques conseils de Paul Graham qui devraient être appliquées plus souvent pour créer de bonnes startups qui résolvent les bons problèmes de mobilité / transport. Le lien ci-dessous vous donne un guide comment du bon créateur de startup :
http://observer.com/2015/11/paul-grahams-startup-advice-for-the-lazy/

13 principes à appliquer

  1. Pick good cofounders
  2. Launch fast
  3. Let your idea evolve (most ideas appear in implementation)
  4. Understand your users (many successful startups make something the founders needed)

  5. Better to make a few users love you than a lot ambivalent

  6. Offer surprisingly good customer service

  7. You make what you measure (measuring something has an uncanny tendency to improve it)

  8. Spend little

  9. Get ramen profitable (just enough to pay the founders’ living expenses)

  10. Avoid distractions (the worst type are those that pay money like day jobs and consulting)

  11. Don’t get demoralized

  12. Don’t give up

  13. Deals fall through

Comment trouver la bonne idée ?

– The best way to come up with startup ideas is to ask yourself the question: what do you wish someone would make for you?

Partez de votre expérience de mobilité et de celle de vos proches.

– If you want to come up with organic startup ideas, I’d encourage you to focus more on the idea part and less on the startup part. Just fix things that seem broken, regardless of whether it seems like the problem is important enough to build a company on. If you keep pursuing such threads it would be hard not to end up making something of value to a lot of people, and when you do, surprise, you’ve got a company.

Cela tombe bien il y a quelques problèmes bien identifiés dans les transports / mobilité.

– Don’t be discouraged if what you produce initially is something other people dismiss as a toy. In fact, that’s a good sign. That’s probably why everyone else has been over- looking the idea.

– There’s nothing more valuable than an unmet need that is just becoming fixable.

Ce qui importe c’est bien d’être capable de résoudre le problème !

– The very best startup ideas tend to have three things in common: they’re something the founders themselves want, that they themselves can build, and that few others realize are worth doing.

Corollaire : la plupart des échecs viennent de ce que l’idée / le concept ne sert même pas aux fondateurs (combien de startups de covoiturage dont les fondateurs ne covoiturent pas ou peu ?), que l’équipe de départ n’est pas capable de developper elle-même l’idée (typiquement, outsourcer tout l’IT est rarement une bonne idée), ou finalement qu’il y a déjà un consensus qu’il faudrait le faire de cette façon.

Sur le dernier point, si beaucoup de gens pensent que cela devrait être fait mais que personne ne l’a fait, ce n’est pas très bon signe, sauf bien sûr si vous apportez une manière / approche nouvelle pour le faire.

– It sounds obvious to say you should only work on problems that exist. And yet by far the most common mistake startups make is to solve problems no one has.

Qui a déjà rencontré une startup dont on ne comprend pas bien quel problème elle va résoudre ? C’est un risque courant pour les startups technologiques, mais on le retrouve beaucoup dans les transports de manière générale.

– You can either build something a large number of people want a small amount, or something a small number of people want a large amount. Choose the latter.

C’est toujours dangereux les gens qui vous disent que leur service / produit servira à TOUT le monde, mais que ce n’est pas très important pour chacun de ces clients, non ?

– If Mark Zuckerberg had built something that could only ever have appealed to Harvard students, it would not have been a good startup idea. Facebook was a good idea because it started with a small market there was a fast path out of. Colleges are similar enough that if you build a Facebook that works at Harvard, it will work at any college.

Si on développe une solution sur un territoire, il faut se demander si c’est reproductible sur une grande quantité de territoires, ou bien si c’est trop spécifique aux desiderata d’un territoire très particulier, d’élus en mal de reconnaissance par rapport au voisin, et de techniciens ayant besoin de se faire mousser.

– It’s even better when you’re both a programmer and the target user, because then the cycle of generating new versions and testing them on users can happen inside one head.

Idéalement il faudrait toujours faire comme cela, du moins au début.

– You’re doubly likely to find good problems in another domain: (a) the inhabitants of that domain are not as likely as software people to have already solved their problems with software, and (b) since you come into the new domain totally ignorant, you don’t even know what the status quo is to take it for granted.

– It’s exceptionally rare for startups to be killed by competitors — so rare that you can almost discount the possibility. If you have something that no competitor does and that some subset of users urgently need, you have a beachhead.

– A crowded market is actually a good sign, because it means both that there’s demand and that none of the existing solutions are good enough.

L’exemple le plus criant est le transport du quotidien en « covoiturage » : des dizaines de startups et grands groupes tentent leur chance en déclinant leur propre concept de covoiturage, fondamentalement le même avec quantités de nuances et de variations. C’est globalement toujours le même modèle et voué à l’échec, mais le besoin est criant.

Celui qui réussira arrivera avec une approche très différente, peut-être pas très légale, naturelle.

Bonne création…

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